niedziela, 24 sierpnia 2014

PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNE ARTYKOŁ

Do przedszkole integracyjnego uczęszczają zarówno dzieci zdrowe (pełnosprawne), jak i dzieci w różnym stopniu niepełnosprawne pod względem fizycznym lub umysłowym. Jeśli zastanawiasz się, jakie korzyści może przynieść dziecku uczęszczanie do przedszkola integracyjnego, dowiedz się, jak działa placówka tego typu.

Zalety przedszkola integracyjnego

Ideą integracji jest włączanie dzieci niepełnosprawnych do grupy pełnosprawnych rówieśników. W przedszkolu integracyjnym wszystkie dzieci mają te same prawa i te same obowiązki.
Zadaniem przedszkola i nauczycieli jest integracja dzieci zdrowych i chorych, zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym jak najlepszych warunków do rozwoju oraz najlepsze przygotowanie do nauki w szkole.
Grupy przedszkolne w przedszkolach integracyjnych są mniejsze, niż w "zwykłych" przedszkolach. W każdej znajduje się kilkoro dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności. W przedszkolach integracyjnych, oprócz nauczycieli, zatrudnia się psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów i rehabilitantów - dzieci niepełnosprawne znajdują się wobec tego pod dobrą opieką.
Kontakt dzieci niepełnosprawnych - pod względem fizycznym lub umysłowym - z pełnosprawnymi sprawia, że pod wpływem towarzystwa zdrowych rówieśników dzieci same siebie mobilizują do pracy nad tym, by dogonić kolegów. W przedszkolu integracyjnym są otoczone rówieśnikami, dzięki czemu mają szansę dorastać tak, jak inne dzieci. Korzyści odnoszą również dzieci pełnosprawne, które w przedszkolu integracyjnym uczą się empatii, tolerancji, szacunku i otwartości wobec tego, co inne. Uczą się również bezinteresownego pomagania tym, którzy potrzebują pomocy.
W przedszkolu integracyjnym ważne są właściwe proporcje. W grupie przedszkolnej liczba dzieci niepełnosprawnych nie przekracza zazwyczaj 1/3 liczby wszystkich dzieci (czyli jeśli grupa w sumie liczy 15 osób, dzieci niepełnosprawnych nie jest w niej więcej niż 5).

Kto może uczęszczać do przedszkola integracyjnego?

Do przedszkola integracyjnego mogą uczęszczać dzieci zdrowe (pełnosprawne pod względem fizycznym i umysłowym) oraz dzieci cierpiące na:
  • Lekkie i umiarkowane upośledzenie umysłowe
  • Upośledzenia narządów ruchu
  • Zaburzenia mowy
  • Choroby somatyczne
  • Zaburzenia emocjonalne

Przedszkole specjalne

Czym przedszkole integracyjne różni się od przedszkola specjalnego? W przedszkolu integracyjnym przebywają ze sobą na równych prawach dzieci zdrowe i dzieci z różnymi problemami zdrowotnymi. Przedszkole integracyjne różni się od przedszkola specjalnego połączeniem w jedną grupę dzieci zdrowych i chorych. W przedszkolu specjalnym znajdują się wyłącznie dzieci, które są lekko upośledzone umysłowo lub niepełnosprawne fizycznie (dzieci niedowidzące, niewidome, niedosłyszące oraz dzieci przewlekle chore). W zależności od możliwości takich przedszkolaków, realizuje się z nimi zmodyfikowany program nauczania. Wychowaniem i edukacją dzieci z różnym stopniem upośledzenia umysłowego zajmuje się pedagogika specjalna. W obrębie pedagogiki specjalnej wydziela się również następujące poddziały: oligofrenopedagogika, surdopedagogika i tyflopedagogika. Oligofrenopedagogika zajmuje się wychowaniem i edukacją dzieci (osób) upośledzonych umysłowo, surdopedagogika koncentruje się na edukacji dzieci z wadami słuchu, zaś tyflopedagogika zajmuje się edukacją dzieci niewidomych. Nauczyciele pracujący w przedszkolu specjalnym muszą posiadać odpowiednie przygotowanie pedagogiczne. Ich praca w dużym stopniu opiera się na opiece nad dziećmi. Grupy przedszkolne w przedszkolach specjalnych są małe. W takim przedszkolu dziecko ma zapewnioną specjalistyczną opiekę, jednak dzieciom z lekkim stopniem niepełnosprawności zaleca się uczęszczanie do przedszkoli integracyjnych.

Dzieci z ADHD, dzieci autystyczne

Rozpoznanie u dziecka ADHD lub autyzmu zazwyczaj nie oznacza konieczności przeniesienia dziecka do innego przedszkola. Zależy to oczywiście od stopnia choroby i od zaleceń psychologa. Dzieci z ADHD i dzieci autystyczne nie lubią zmian i źle się do nich dostosowują. W wielu przypadkach psychologie zalecają, by dziecko w miarę możliwości, jeśli dobrze czuje się w dotychczasowej grupie przedszkolnej, nadal do niej uczęszczało. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku dzieci autystycznych, które chociaż nie nawiązują kontaktów z rówieśnikami i otoczeniem, mają swoje ulubione miejsca w przedszkolu, które oswajają.
, autor: Anita Anders
http://www.mamazone.pl/artykuly/starsze-dziecko/przedszkolak/przedszkole/2009/co-to-jest-przedszkole-integracyjne.aspx

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz